
Wyrazistość – wartość na wagę złota w przestrzeni internetowej
Rzeczywistości bez Internetu-czy taki scenariusz jest w ogóle możliwy. Mimo licznych wad funkcjonowania w sieci, nadal trudno byłoby pozbawić człowieka tych udogodnień. Co więcej cały rynek sprzedaży opiera się na użytkownikach i ich skłonności do dokonywania szybkich zakupów, często pochopnych i pod wpływem silnego impulsu. Mądrzy właściciele sklepów internetowych, czy firmy usługowej z chęcią to wykorzystują. Podporządkowują kampanię reklamową tak, aby dotarła właśnie do takich odbiorców. W jaki sposób im się to udaje?
Uważność, nastawienie na osiągnięcie sukcesu oraz użycie potencjału zasięgów internetowych
Internet to nadal nieodkryty rynek dla osób związanych z marketingiem. Z roku na rok powstaje coraz więcej szans, by skutecznie się wypromować i zachęcić do odwiedzin potencjalnych klientów. W zasadzie można zaprzestać już klasycznych metod reklamy, takich jak publikowanie ogłoszenia w gazecie, albo rozgłośni radiowej. Nie trzeba mieć również lokum dla własnej działalności. Wystarczy głowa na karku i….Internet! Odbiorcami nie muszą być także tylko i wyłącznie rodacy, można sięgać znacznie dalej. Produkt z powodzeniem trafić może w ręce odbiorców zagranicznych.
Wszystko brzmi bardzo łatwo w teorii, a jak to działa w praktyce? Bardzo podobnie! Kluczem do zarabiania dużych pieniędzy w sieci związane jest z pojęciem pozycjonowania stron internetowych. Termin ten zaczerpnięty jest z języka angielskiego (search engine optimization- SEO). Co się pod tym kryje? Wszystkie działania, które sprawią, że w końcowym rankingu wyszukiwarki Google, strona zajmuje wysokie pozycje na liście wyświetlanych propozycji odwiedzin. Jak nakierować cały system tak, by przyciągnąć skutecznie uwagę robotów? Najlepiej zobrazować to na prostym przykładzie.
Jak pod wpływem jednej, niepozornej frazy trafić na właściwą stronę…
Sporo ludzi, gdyby ich zapytać, uzna, że jest odporna na wszelkie próby manipulowania. Co więcej stwierdzą również, że wręcz posiadają wewnętrzny radar, dzięki któremu z sukcesem unikają takiego oddziaływania. Niestety czasami bezwiednie wciąga nas machina Internetu i prowadzi dokładnie tam, dokąd chce.
Wystarczy, że skorzystamy z dostępnej i popularnej wyszukiwarki Google. Prawdą jest, że każdy ślad w Internecie nie znika, a jest zapisywany. Tak właśnie dzieje się z wpisywanymi frazami.
Skomplikowane algorytmy uruchamiają się za każdym razem wtedy, gdy dany wyraz, czy komplet słów, pojawi się w okienku. Następnie szybko roboty sprawdzają, w którym miejscu się one często pojawiają. I w ten sposób użytkownik łączony jest z konkretnymi stronami.
Chociaż takie działanie wydaje się być jawnym śledzeniem działalności w Internecie, wszystko odbywa się zgodnie z regulaminem. Ile razy zakładając konto na popularnym portalu w mediach społecznościowych, czy dołączając do sympatyków danego sklepu, zgadzamy się na otrzymywanie informacji handlowej lub na wykorzystywanie plików cookies. W ten sposób w newsletterze, spamie, czy pomiędzy fragmentami odtwarzanego filmu, docierają do nas reklamy i są one nieprzypadkowo wybrane.
Załóżmy, że zbliżają się urodziny partnera. Chcemy zakupić mu z tej okazji ulubione perfumy konkretnej marki. W tym celu w wyszukiwarkę Google wpisujemy ich nazwę i sprawdzamy cenę. Wchodzimy w jedną stronę popularnej drogerii, potem w drugą, albo od razu korzystamy ze znanej porównywarki cen. Nie jesteśmy przekonani i odwlekamy podjęcie decyzji. Następnego dnia logujemy się na konto poczty internetowej, a w górze wyświetla się….reklama tego konkretnego flakonu i to w bardzo okazałej cenie! Następnie sprawdzamy serwis muzyczny i ponownie natykamy się na kampanię z tymi perfumami.
To wszystko nie jest działaniem przypadku, tylko konkretnej, przemyślanej strategii marketingowej. Poprzez jedno proste kliknięcie, znajdujemy się na stronie sklepu internetowego, gdzie w asortymencie znajduje się ta marka. Wszystko zatem podporządkowane jest wydaniu konkretnej kwoty.
Większość z tych banerów to płatne reklamy konkretnych sklepów, czy drogerii. Według specjalistów najczęściej są to trzy informacje w obrębie jednej domeny. Można jednak bardzo łatwo zauważyć, że jest to jawna próba kuszenia użytkownika. Treść sponsorowana jest z reguły znacznie widoczniejsza. Wyróżnia się kolorem, dźwiękiem, albo odmienną czcionką. Po chwili natomiast pojawia się również informacja o cenie, a nawet obniżce, która trwa tylko do końca danej godziny, albo dnia. Całe te skomplikowane działanie jest w umiejętnie sposób kontrolowane i ukazywane przez Google AdWords.
Działanie człowieka, które przyczynia się wzrostu zainteresowania domeną
Konkurencja jest nie tylko bardzo duża w Internecie, ale i nastawiona na wzajemną rywalizację. Zdarza się, że działanie skupia się nawet na tym samym, dostępnym produkcie! Jak zyskać przewagę nad innym sklepem? Wystarczy, że wcześniej przechwycimy wzrok klienta!
Aby tego dokonać, należy zadbać o atrakcyjność strony internetowej, a także o łatwość jej odnalezienia. Nazwa, która szybko zapada w pamięci, a nawet końcówka „.pl” czy „.com” ma ogromne znaczenie. Jeśli pragniemy się skupić na polskim rynku, najlepiej, gdy skupimy się na rodzimym zakończeniu. Jednakże, gdy chcemy, aby odbiorcami stali się zagraniczni odbiorcy, najlepiej zastosować „.com”.
Ponadto w szczególności warto prześledzić to, co jest publikowane. Oprócz czytelnej infografiki i odnośników, ważny jest też język. W szczególności występowanie tak zwanych fraz kluczowych, które są w pierwszej kolejności wyszukiwane przez roboty. Najlepiej by to były krótkie zwroty, albo zbitki wyrazowe, zrozumiałe dla każdego. A także takie, które nazywają nazwę prowadzonego sklepu oraz zakres usług.